Website promotie / Search Engine Optimalisatie (SEO)

Allereerst willen wij u erop wijzen dat het volgens ons geen zin heeft om te betalen om een hoge plaats in de zoekmachineresultaten te krijgen. Een goede zoekmachine zal zijn resultaten namelijk niet laten zien aan de hand van wie het meeste betaalt, maar aan de hand van welke site de meeste overeenkomsten heeft met de zoekopdracht. Volgens deze methode werkt de zoekmachine google bijvoorbeeld. Google is populair omdat gebruikers simpelweg vinden wat ze zoeken. Zoekmachines zijn niet de enige manier waarop u gevonden kunt worden op internet. Er zijn veel websites op internet welke proberen om vraag en aanbod op internet bij elkaar te brengen, door het classificeren van websites aan de hand van onder andere: welke producten staan op de site, in welke plaats bevindt het bedrijf zich of in wat is de afzetmarkt van het bedrijf. Vaak is het toevoegen van uw website aan deze vraag en aanbod sites gratis. Het kost alleen tijd om de juiste websites te vinden en de aanvraag voor toevoeging in te dienen.

Hierbij een aantal stappen welke u regelmatig dient te doorlopen voor het promoten van uw website.We gaan er bij deze stappen vanuit dat uw doelgroep voornamelijk de nederlandse markt is.

Stappenplan:

  1. Allereerst is het belangrijk dat zoekmachines uw website kunnen vinden. Dit kunt u bereiken door gratis aan te melden bij alle bekende zoekmachines, zoals: www.google.nl, www.alltheweb.nl, www.zoeken.nl, www.ilse.nl en www.altavista.nl. Sommige zoekmachines delen hun kennis, maar het is beter om teveel aangemeld te zijn dan helemaal niet aangemeld te zijn. Wanneer u aangemeld bent wordt uw website binnen een aantal weken bezocht door een robot welke gaat kijken of en hoe uw site wordt opgenomen in de zoekmachine. Bij het aanmelden bij deze zoekmachines dient u tevens een email adres op te geven. U kunt beter niet uw prive adres opgeven omdat dan de kans bestaat dat u ongevraagde emails krijgt (spam).
  2. Bepaal met welke woorden u gevonden wilt worden en wat de titel en beschrijving van uw site moet zijn. Het beste is om dit voor elke pagina van uw website te doen. Zorg ervoor dat met name de eerste pagina veel belangrijke woorden bevat waarop prospects zoeken. Met name unieke woorden en woordgroepen zijn belangrijk. Wanneer u bijvoorbeeld kantoorstoelen verkoopt, wordt u eerder gevonden op 'hoogteverstelbare stoel' dan op 'bureaustoel'.
  3. Wanneer de robot van een zoekmachine langskomt is het belangrijk dat uw site technisch goed in elkaar zit. Robots kijken soms alleen maar naar de eerste x aantal karakters van de pagina en kijken welke tekst hierin staat. Er zijn allemaal technische trucks die ervoor zorgen dat uw site beter wordt gevonden, zoals: java-code aan het eind van de pagina, goede header informatie (keywords, title en description), hyperlinks voorzien van een titel, voldoende tekst welke de inhoud weergeeft, geen frames maar tables, probeer forwarding/redirecting te voorkomen, zorg voor een snelle en betrouwbare hostingprovider, zorg voor een robots.txt file etc.
  4. Zorg voor veel links die wijzen naar uw website. bijvoorbeeld: startpagina, startkabel, digicity, dmhz.org, maar ook sites van collega's die uiteraard niet dezelfde doelgroep hebben, maar wel in dezelfde branche zitten.
  5. Laat een visitekaartje achter op veel sites. Bijvoorbeeld door te reageren in een populaire nieuwsgroep en het domein van uw website in uw emailadres te zetten.
  6. Zorg voor statistieken waarin u kunt zien waar mensen op zoeken die bij u uitkomen en hoeveel unieke bezoekers(niet hits) u per dag heeft.Aan de hand van deze informatie kunt u uw promotiestrategie aanpassen.
  7. De website wordt vaak makkelijk gevonden op woorden in de domeinnaam. Het kan daarom interessant zijn om meerdere domeinnamen aan te vragen welke naar dezelfde website linken. Zo hebben we voor een leverancier van kantoormeubilair de site www.werkplekmeubilair.nl aangevraagd. Wanneer mensen zoeken op werkplek of meubilair komen ze al snel terecht op deze site. Bovendien hebben we de domeinnaam van de belangrijkste fabrikantnaam naar deze site laten verwijzen, namelijk www.danflex.nl.

Dit zijn de belangrijkste punten. Bovendien is het belangrijk om deze punten regelmatig uit te voeren omdat het internet constant verandert. Het is ook een beetje monnikenwerk omdat het belangrijk is om regelmatig het internet af te struinen en uw site aan te melden bij alle site die relevant zijn. U zult erachter komen dat het internet behoorlijk groot is en dat er zelfs voor specifieke branches nog heel veel websites te vinden zijn.

Onze resultaten

Wij passen uiteraard deze strategie toe op onze eigen website en uit de statistieken blijkt dat we steeds meer bezoekers krijgen. Sommige bezoekers zochten op:
'C2H', 'java' of 'taaltechnologie' en kwamen op onze site uit. Dit geeft uiteraard veel voldoening voor het verrichte promotiewerk.

De kosten en de verdiensten

Veel bedrijven geven veel geld uit aan de layout en functionaliteit van de website en vergeten vervolgens om geld uit te geven voor de promotie, terwijl de return on investment van website promotie bijzonder hoog kan zijn. U kunt de kosten al terugverdiend hebben wanneer u slechts één nieuwe klant via de website heeft binnengehaald, welke normaal gesproken nooit bij u terecht zou zijn gekomen.


Interessante links over dit onderwerp:

Top